Z dnia na dzień hulajnogi elektryczne stają się coraz bardziej popularne. Istnieje możliwość, że niedługo będą one już tak samo popularne jak rowery. Odkąd pojawiły się dwie hulajnogi – Xiaomi MiJia M365 i Segway Ninebot ES2, w internecie toczy się walka o to, która z nich jest lepsza. Należy w tym miejscu wspomnieć, że obie hulajnogi są przeznaczone do jazdy miejskiej, a ich cena oscyluje w zakresie poniżej 2000 zł. W tym artykule porównamy hulajnogi tych obu azjatyckich producentów.
Xiaomi MiJia M365 jest jedną z najbardziej popularnych hulajnóg miejskich na rynku. Zadziwia klientów zarówno swoim wyglądem jak i naprawdę dobrymi parametrami.
Poprzez wbudowanie cichego, bezszczotkowego silnika o mocy 250 W w przednie koło pojazdu, oraz baterii LG wewnątrz podestu, hulajnoga jest smukła, sprawia wrażenie minimalistycznej i wykończonej z klasą. Dzięki temu sprawdza się idealnie do kreacji sportowych, jak i oficjalnych.
Dostępna jest w dwóch wersjach kolorystycznych: biała i czarna.
Pomimo swojego filigranowego wyglądu, urządzenie może przewozić osoby ważące nawet do 100 kg. Nie jest to natomiast rewelacyjny wynik, ponieważ większość hulajnóg ma udźwig do 120 kg.
Segway Ninebot ES2 jest kolejną z najchętniej wybieranych hulajnóg przez klientów. Dzieje się tak za sprawą zgrabnego wyglądu hulajnogi, oraz jej bardzo dobrym parametrom.
Ta niepozorna, pięknie wyglądająca hulajnoga, posiada silnik znamionowy o mocy 300 W. Można to odczuć przede wszystkim podczas jazdy pod górkę, gdyż z takim silnikiem żadne wzniesienie nie jest dla niej problemem.
Dostępna jest w dwóch wariantach kolorystycznych: czarna i szara. Oprócz tego, możliwe jest podświetlenie podnóżka w różnych kolorach.
Mimo swojego minimalistycznego wyglądu, hulajnoga ma udźwig do 100 kg. Tak jak w przypadku konkurencyjnej hulajnogi, nie jest to najlepszy wynik, ponieważ większość hulajnóg dobrze sprawdza się nawet przy 120 kg.
Po całkowitym naładowaniu baterii, które trwa jedynie 5 godzin, hulajnoga potrafi przejechać aż do 30 km, a jej prędkość maksymalna może wynieść nawet 25 km/h!
Hulajnoga może działać w dwóch trybach: standard, lub eko.
Wmontowany w nią został również tempomat. Uruchamia się on automatycznie, po kilku sekundach utrzymywania jednakowej prędkości. Powoduje to między innymi oszczędzanie energii akumulatora.
Pytanie tylko czy przy obecnym prawie, gdzie użytkowników hulajnóg uważa się za pieszych i mają oni obowiązek poruszać się po chodnikach, taki tempomat jest komuś potrzebny? Utrzymanie jednakowej prędkości w warunkach miejskich graniczy wręcz z niemożliwością.
Na jednorazowym naładowaniu baterii, które trwa ok. 4 godzin, hulajnoga potrafi przejechać nawet 25 km, z maksymalną prędkością 25 km/h. Istnieje również możliwość wymiany baterii na bardziej pojemną, co umożliwi zasięg nawet do 45 km.
Hulajnoga posiada również trzy tryby jazdy: oszczędzanie energii, standard oraz sportowy.
Zawiera również tempomat, który uruchamia się poprzez aplikację. Jak dla hulajnogi miejskiej, jest to zbędny gadżet, który i tak rzadko będzie używany.
Inteligentny System Zarządzania Baterią, który znajduje się w urządzeniu, zajmuje się monitorowaniem baterii, dzięki czemu zapewnia jej bezpieczeństwo i dłuższą żywotność.
Pojazd posiada przycisk, który w zaledwie 3 sekundy go rozłoży do użytku, oraz złoży po jego zakończeniu. Na błotniku urządzenia znajduje się mały zatrzask, który umożliwia unieruchomienie złożonej kierownicy pojazdu. Jest to bardzo wygodny mechanizm, który zdecydowanie zasługuje na duży plus.
Jednak przewożenie pojazdu, na przykład samochodem, może być uciążliwe przez sposób, w jaki hulajnoga się składa, tworząc przy tym niefortunny trójkąt. Niektóre hulajnogi pod tym względem są zdecydowanie wygodniejsze, ponieważ składają się na zupełnie płasko.
Bardzo dużą zaletą jest natomiast waga hulajnogi, która wynosi zaledwie 12,5 kg, przez co jej przenoszenie staje się łatwe.
Segway Ninebot ES2 posiada system składania dosłownie jednym przyciskiem, dzięki czemu proces ten zajmuje dosłownie chwilkę.
Hulajnoga składa się praktycznie w jedną linię, dzięki czemu jest łatwa do zabrania np na wakacje, bo zajmuje niewiele miejsca w bagażniku samochodu.
Na wygodę transportu wpływa również sama waga urządzenia. Pojazd ten waży jedynie 12,5 kg, dzięki czemu jest poręczny i łatwy do przeniesienia, czy przewożenia np. komunikacją miejską.
Kierownica została wyposażona w antypoślizgowe nakładki pod dłonie, które zapewniają pewny uchwyt. Na niej znajdują się również wszystkie elementy sterujące – między innymi przycisk zasilania odpowiedzialny za rozpoczęcie i zakończenie jazdy. Nad nim natomiast został umieszczony ledowy wskaźnik poziomu naładowania baterii, dzięki czemu już na pierwszy rzut oka widać, czy baterię należy naładować czy nie[1].
Problematyczny może być natomiast brak wskaźnika prędkości.
Chcąc rozpocząć jazdę, wystarczy w pierwszej kolejności nacisnąć przycisk zasilania, a następnie przekręcić manetkę na pożądaną prędkość – hulajnoga nie szarpnie, a płynnie będzie przyspieszać, aż uzyska ustawioną na manetce prędkość docelową.
Na pierwszy rzut oka, w kierownicy widać wbudowany wyświetlacz LED, na którym można wyczytać aktualną prędkość, z którą porusza się hulajnoga, poziom naładowania oraz połączenie Bluetooth.
W kierownicy wbudowane są również 2 manetki – jedna odpowiedzialna za przyspieszenie, druga odpowiedzialna za hamowanie. Daje to dużo lepszy wygląd hulajnogi, ponieważ zza kierownicy nie wystają żadne hamulce itp. Nie jest to jednak hamulec, który dobrze sprawdza się przy dużych prędkościach, ale ten temat został poruszony poniżej.
Xiaomi MiJia M365 została wyposażona w dwa systemy hamowania. Wentylowany system hamulcowy został wsparty przez technologię E-ABS, która umożliwia szybki czas reakcji na warunki drogowe, oraz skraca drogę hamowania (nawet o 4 metry!), co zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo w podróży.
Oprócz tych dwóch systemów, hulajnoga posiada znany głównie z bolidów Formuły 1 system KERS (Kinetic Energy Recovery System). Dzięki niemu pojazd sam się doładowuje, poprzez przekształcanie energii kinetycznej z hamowania w energię doładowującą.
O takiej funkcji urządzenia przynajmniej informuje nas producent. Ciężko jednak stwierdzić, czy to faktycznie działa i jak się przekłada na doładowania baterii. Myślę, że fajnym pomysłem na udowodnienie, że taka funkcja jest w urządzeniu, byłoby dodanie jakiejś wzmianki o tym w aplikacji (ile energii doładowującej nam wróciło, jak długi dystans dzięki temu mogliśmy zrobić itd).
Apropo hamulców, Segway Ninebot ES2 posiada mechaniczny i elektryczny hamulec z funkcją, która uniemożliwia zablokowanie kół. Dzięki temu zachowana jest bezpieczna odległość hamowania.
Jak wyżej zostało to już wspomniane, praktycznie rzecz biorąc, hamulec przy kierownicy bardzo słabo się sprawdza przy większych prędkościach i żeby porządnie zahamować, należałoby użyć hamulca przy tylnym kole. Jest to natomiast dosyć niebezpieczne, ponieważ tylny hamulec działa bardzo ostro[2].
Pojazd ten wyposażony został podobnie jak Xiaomi w system odzyskiwania energii, który pozwala na pokonanie dłuższej trasy. Natomiast tak samo jak w przypadku konkurenta, nie jesteśmy w stanie nigdzie sprawdzić ile tej energii wróciło, ile dzięki temu przejechaliśmy itp. Przez to nie jesteśmy w stanie stwierdzić, że taki mechanizm faktycznie znajduje się w urządzeniu.
Hulajnoga posiada dwa koła o średnicy 8,5 cala. Pneumatyczne opony zapewniają duży komfort jazdy, oraz amortyzację wstrząsów. Dzięki temu sprawdzi się ona rewelacyjnie na większości dróg miejskich.
Pojazd ma pneumatyczne opony, przednia, większa – ma 8 cali, natomiast tylna jest niewiele mniejsza – 7,5 cala.
Przez zawieszenie przedniego i tylnego koła, stabilność jazdy zwiększa się dwukrotnie. Taki system tłumi wszelkie nierówności i amortyzuje wstrząsy. Dzięki temu jazda staje się płynna.
Wielu użytkowników skarży się jednak na komfort jazdy. W związku z tym, że hulajnoga posiada pełne koła, nie sprawdza się na większych wybojach, takich jak np. kocie łby.
Xiaomi MiJia M365 przełączona w tryb nocny, automatycznie włączają się przednie światło LED o mocy 1.1W , które zapewnia widoczność nawet do 6 metrów. Tylne, czerwone światło ciągłe informuje innych użytkowników drogi o naszej obecności, jak również sygnalizuje hamowanie, dzięki czemu zarówno piesi jak i inne pojazdy znają nasze zamiary już z daleka.
Hulajnoga posiada zarówno światła przednie jak i tylne. Przednie, ledowe światło o mocy 1,5W rewelacyjnie sprawuje się podczas wieczornych/nocnych wycieczek. Zarówno te, jak i tylne światło, oraz światło hamowania, mają zapewnić prawidłową widoczność dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego.
Oprócz tego, możliwe jest również podświetlenie podnóżka hulajnogi na różne kolory, zgodnie z upodobaniami klienta, które można kontrolować przez aplikację na telefonie.
Dzięki wbudowanemu w pojazd modułowi Bluetooth, możemy ją połączyć z aplikacją M365 Tools w telefonie i dostać dostęp do bardziej zaawansowanych ustawień hulajnogi. Można w niej na przykład sprawdzić aktualną, bądź prędkość ostatniego przejazdu, czas podróży, poziom naładowania oraz dokonać aktualizacji oprogramowania hulajnogi bezpośrednio z aplikacji. Również tutaj możemy wybrać jeden z dwóch stylów jazdy (zwykły lub eko) oraz ustawić stałą prędkość docelową, z którą chcemy się poruszać[3].
Czy aby na pewno taka aplikacja jest potrzebna? Można się kłócić. Są osoby, które uwielbiają wszelkiego rodzaju aplikacje i zabawy na nich. Do samego funkcjonowania hulajnogi, aplikacja tak naprawdę nie jest potrzebna.
Hulajnoga poprzez wbudowany system Bluetooth, łączy się z aplikacją w telefonie użytkownika. Dzięki niej można z łatwością zarządzać rozmaitymi ustawieniami, takimi jak: funkcja antykradzieżowa, ustawienia prędkości, tempomatu, oświetlenia, czy aktualizacja oprogramowania. Oprócz tego, aplikacja zawiera funkcje społecznościowe, dzięki którym możemy znaleźć innych użytkowników Segway Ninebot.
Tak jak w przypadku Xiaomi MiJia M365, aplikacja do hulajnogi Segway Ninebot ES2 nie jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania hulajnogi. Bez problemu można bez niej sobie poradzić.
Xiaomi MiJia M365 |
Segway Ninebot ES2 |
|
Zasięg max. | 30 km | 25 km |
Prędkość max. | 25 km/h | 25 km/h |
Moc silnika | 250 W | 300 W |
Pojemność baterii | 7800 mAh | 5200 mAh |
Czas ładowania | 5 h | 4 h |
Waga | 12,5 kg | 12,5 kg |
Udźwig | 100 kg | 100 kg |
Wielkość kół | 8,5 cala | 8 cala / 7,5 cala |
Max. wzniesienie | 14 stopni | 10 stopni |
Hamulec | przód: regeneracyjny tył: tarczowy |
przód: regeneracyjny tył: tarczowy |
Max. wys. kierownicy | 114 cm | 102 cm |
Kolorystyka | Czarny, Biały | Czarny, Szary |
Gwarancja | 24 miesiące (door-to-door) | 24 miesiące (door-to-door) |
Cena | 1799 zł | 1799 zł |
Xiaomi MiJia M365 | Segway Ninebot ES2 | |
Składana nóżka | tak | tak |
Możliwość złożenia | tak | tak |
Regulacja wys. kierownicy | nie | nie |
Aplikacja mobilna | tak | tak |
Tempomat | tak | tak |
Oświetlenie | Z przodu i z tyłu | Z przodu i z tyłu |
Wyświetlacz | tak | tak |
Sygnał dźwiękowy | tak | nie |
System KERS | tak | nie |
Klasa wodoodporności | IP54 | IP54 |
2 zapasowe opony | tak | nie |
Zalety
duża liczba grup facebookowych, na których opisywane są relacje z użytkowania
stosunek ceny do jakości produktu
cena
wygląd
krótka droga hamowania
cichy, bezszczotkowy silnik
składana nóżka
oświetlenie
sygnał dźwiękowy
dwa tryby jazdy
krótki czas ładowania
Wady
ciężka wymiana opon, bardzo mocno schowane wentyle
moc, zależy od użytkownika i terenu poruszania, mocno odczuwalne przy wjazdach pod górkę
mniejszy zasięg niż podaje producent
brak wskaźnika prędkości
słaby tylny błotnik, bardzo łamliwy
słabe ogumienie, opony dość szybko pękają
Zalety
duża liczba grup facebookowych, na których opisywane są relacje z użytkowania
możliwość dołożenia dodatkowej baterii
cena
krótki czas ładowania
oświetlenie
składana nóżka
trzy tryby jazdy
wskaźnik prędkości
wygląd
stosunek ceny do jakości produktu
Wady
bateria w kierownicy powoduje gorsze wyważenie
pełne koła nie sprawdzają się na np. kocich łbach
bateria w kierownicy utrudnia przenoszenie
z dodatkową baterią, hulajnoga ładuje się nawet 6 godzin
gdy hulajnoga się nagrzeje, nie ładuje się
konstrukcja trzeszczy
przy gwałtownym przyspieszeniu, hulajnoga gwałtownie podnosi się do góry
brak regulacji wysokości kierownicy
Porównując obie hulajnogi, naprawdę trudno jest wybrać lepszą. Różnią się tylko niewielkimi niuansami w wyglądzie i w specyfikacji. Jak widać, każda z nich ma zarówno swoje wady jak i zalety, których mimo wszystko jest więcej w obu przypadkach. Jak na hulajnogi miejskie do 2000 zł trzeba przyznać, że i tak zadziwiają swoimi dobrymi parametrami.
Wybór odpowiedniej hulajnogi jest mimo wszystko zależny od upodobań klienta, miejsca w którym mieszka, oraz przeznaczenia hulajnogi. Dla nas jednak zwycięzcą zostaje Segway Ninebot ES2. Mimo, iż walka była zacięta, możliwość dokupienia dodatkowej baterii, która zwiększy zasięg i prędkość maksymalną pojazdu, oraz przede wszystkim mniejsza liczba awarii urządzenia, zadziałała na wielką korzyść tej azjatyckiej marki.
[1.] Xiaomi Mijia M365 – wrażenia+recenzja Czytelnika, Dostęp online [https://elektrowoz.pl/ro-hu-de/xiaomi-mijia-m365-wrazenia-recenzja-czytelnika/] 28.07.2020 r.
[2.] G. Marczak. Ninebot Segway ES2 z dodatkową baterią to zupełnie inna hulajnoga. Dostęp online [https://antyweb.pl/ninebot-segway-es2-z-dodatkowa-bateria-test-recenzja/] 28.07.2020 r.
[3.] T. Grabowski. Hulajnoga elektryczna Xiaomi Mijia M365 po 5 miesiącach jazdy – test średniodystansowy. Dostęp online [https://spidersweb.pl/autoblog/hulajnoga-elektryczna-xiaomi-mijia-m365-opinie/] 28.07.2020 r.
4. A, Gil, J. Wypych, M. Kalisiak, R. Jojczyk. Pojazdy elektryczne. Dostęp online [http://pk.uni.wroc.pl/wp-content/uploads/2019/09/Raport-pojazdy-elektryczne.pdf] 28.07.2020 r.
5. B. Niedbalski. Poruszanie się hulajnogą elektryczną aspekty prawne.
Dostęp online [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ceec845b-8d5c-463d-8cb7-2e088e5aa39a] 28.07.2020 r.
6. M. Tymków. Ninebot ES2 – elektryczna hulajnoga dla wymagających.
Dostęp online [https://rootblog.pl/ninebot-es2-recenzja/] 28.07.2020 r.
7.Chao-Ching Shih, Tom M. Y. Lin, Pin Luarn. Fan-centric social media: The Xiaomi phenomenon in China. Dostęp online [https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0007681313002140] 28.07.2020 r.
Najnowsze komentarze