Nowe przepisy UTO 2021 regulują stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Weszły one w życie wraz z dniem 20 maja 2021 roku. Uwzględniając bezpieczeństwo pieszych użytkownicy hulajnóg elektrycznych od tej pory będą mogli poruszać się po ścieżkach rowerowych. Jednak maksymalna prędkość jaką będą mogli rozwinąć wynosi 20 km/h. W ustawie “Prawo o ruchu drogowym” zostały zawarte kwestie odnośnie kto, gdzie i jak może korzystać z UTO oraz za co można zostać ukaranym mandatem. Aby ułatwić Ci zapoznanie z nowymi przepisami, przygotowaliśmy wszystkie najważniejsze informacje w pigułce.
Na samym początku warto przytoczyć najistotniejsze definicje związane z ustawą UTO.
Ponadto według nowych przepisów na hulajnodze podczas jazdy musimy pozostać wyłącznie w pozycji stojącej i nie możemy posiadać bagażu. To co w takim razie z hulajnogą elektryczną z siedziskiem? Niestety te kwestie zostały pominięte, więc sprawa ta nadal jest nierozwiązana.
Natomiast użytkownicy urządzeń transportu osobistego (elektryczne deskorolki, monocykle) oraz urządzeń wspomagających ruch (rolki, deskorolki) moją obowiązek poruszania się ścieżką rowerową. Lecz w przypadku jej braku są zobowiązani do poruszania się chodnikiem. Użytkowanie z jezdni jest w tym przypadku zabronione!
Nowe przepisy określają, że użytkownicy hulajnóg elektrycznych, UTO i UWR mają pierwszeństwo przed samochodami na przejazdach rowerowych.
W nowych przepisach poruszono także kwestie parkowania. Na tę potrzebę stworzono specjalne strefy parkowania, gdzie w pierwszej kolejności powinny być pozostawiane hulajnogi elektryczne. Pierwsze z nich możemy już spotkać w Trójmieście. W przypadku gdy nie znajdziemy takiego miejsca, możemy pozostawić hulajnogę na chodniku jeśli:
Jeśli hulajnoga elektryczna bądź pojazd UTO zostanie nieprawidłowo zaparkowany, wtedy właściciel zostanie pociągnięty do zapłacenia 123 zł za usunięcie + 23 zł za każdy dzień przechowywania.
Według nowych przepisów dzieci do 10 roku życia mogą poruszać się hulajnogami elektrycznymi oraz UTO wyłącznie w strefie zamieszkania pod nadzorem osoby dorosłej. Samodzielnie może korzystać z tych urządzeń młodzież od 10 do 18 roku życia. Jednak warunkiem koniecznym jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii A1, AM, B1 lub T. Obostrzenia nie obowiązują osób pełnoletnich. Mogą one poruszać się hulajnogami elektrycznymi oraz UTO bez posiadania dodatkowych dokumentów.
Wyżej wymienione obostrzenia nie dotyczą urządzeń wspomagających ruch (UWR), do których zaliczają się między innymi rolki, deskorolki czy hulajnogi bez napędu elektrycznego.
Za nieprzestrzeganie przepisów grozi kara w postaci mandatu.
Kwota mandatu | Za co? |
50 zł | Naruszenie obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu rowerowego, biegnących w kierunku jazdy rowerzysty oraz za naruszenie zakazu poruszania się rowerem w ciągu pieszym, |
100 zł | Czepianie się pojazdów, za przejazd na czerwonym świetle, za naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku, za kierowanie bez uprawnienia rowerem i wózkiem rowerowym, za przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku, |
100 – 300 zł | Hamowanie w sposób powodujący zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienie, |
200 zł | Korzystanie podczas jazdy z telefonu w sposób wymagający trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem, |
300 – 500 zł | Kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po spożyciu alkoholu (0,2-0,5 promila) lub podobnie działającego środka (lub orzeczone przez sąd do 14 dni aresztu lub grzywna do 5000 zł), |
350 zł | Za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, |
500 zł | Jazdę w stanie nietrzeźwości (lub orzeczone przez sąd do miesiąca aresztu. |
Nowa ustawa określa wiele warunków korzystania z hulajnóg elektrycznych, UTO i UWR. Niestety, oczekiwane regulacje są niekompletne, nie uwzględniają pojazdów niewpisujących się w sztywne definicje, a przede wszystkim nie biorą pod uwagę realiów korzystania z tego typu urządzeń. Pierwszą z nich jest możliwość poruszania się maksymalnie do 20 km/h nawet wtedy, gdy ścieżka rowerowa jest pusta. W przypadku poruszania się chodnikiem powinniśmy utrzymywać prędkość pieszego. Równie dobrze możemy tę trasę pokonać pieszo i nie marnować pieniędzy na przejazd hulajnogą elektryczną. W nowej ustawie nie uwzględniono także sytuacji, w której obok jezdni z dozwoloną prędkością powyżej 30 km/h nie ma ani ścieżki rowerowej ani chodnika. Tyczy się to szczególnie mieszkańców wsi, którzy mogą wykorzystywać hulajnogę jako swój środek transportu np. do pracy. Nowe przepisy nakazują także sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy. Niestety większość hulajnóg elektrycznych nie posiada kierunkowskazów. Pozostaje tylko sygnalizowanie poprzez podniesienie ręki, co w konsekwencji może skończyć się upadkiem. Pomysł wskazywania kierunku jazdy nogą wysunięty przez Senat został odrzucony.
Hulajnogi elektryczne są kojarzone z tanim, szybkim i ekologicznym środkiem transportu, które mogą stanowić doskonałą alternatywę dla samochodów. Niestety nowe przepisy zmieniają nieco pogląd na korzyści wynikające z poruszania się hulajnogą elektryczną. Niedopatrzenia w nowych przepisach mogą wpłynąć zniechęcająco na fanów elektromobilności. Choć regulacje w tym zakresie były bezsprzecznie potrzebne, ustawodawca nie wziął pod uwagę realiów poruszania się tego typu pojazdami. Należy wziąć pod uwagę, że ścieżki rowerowe wciąż nie są standardem we wszystkich miejscowościach. A poruszanie się chodnikiem (jeśli w ogóle jest) z prędkością pieszego wymaga dużo cierpliwości i opanowania. A przecież hulajnogi elektryczne były dotychczas tanią, szybką i ekologiczną alternatywą dla samochodu.
1. Ustawa UTO 2021 Dostęp 01.09.2021 r.
2. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Dostęp 01.09.2021 r.
3. Przepisy o e-hulajnogach wchodzą w życie. Prawo.pl Dostęp 01.09.2021 r.
Najnowsze komentarze